16 Αυγούστου 2021
Χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά

Τα 11 + 1 οφέλη του μπρόκολου για την υγεία μας

Μια γρήγορη ματιά θα σας πείσει ότι τα οφέλη του μπρόκολου για την υγεία μας είναι πολλά. Περιέχει έναν μοναδικό συνδυασμό από βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, απαραίτητα για την βελτίωση της υγείας μας.
Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Όλα αυτά τα χρήσιμα για τον οργανισμό μας στοιχεία καθιστούν το μπρόκολο ένα πολύ ωφέλιμο για την υγεία μας λαχανικό.  Η κατανάλωσή του μπορεί να προλάβει πολλές ασθένειες, αφού τα θρεπτικά συστατικά του βοηθούν στην καλή λειτουργία του οργανισμού.  Φυσικά το μπρόκολο δεν είναι φάρμακο και από μόνο του δεν θεραπεύει, αλλά διάφορες έρευνες έχουν δώσει καλές ενδείξεις για τις ευεργετικές ιδιότητες του μπρόκολου.

Για να ρίξουμε μια πιο αναλυτική ματιά στις ουσίες που περιέχει το μπρόκολο και πού μπορούν να μας ωφελήσουν. Αναφερόμενοι στα οφέλη του μπρόκολου, να σημειώσουμε ότι τα παρακάτω αντιστοιχούν στο βιολογικό μπρόκολο αφού μόνο αυτό περιέχει αποκλειστικά θρεπτικά συστατικά χωρίς επιβλαβή χημικά πρόσθετα.

Καρκίνος

Τα λαχανικά της οικογένειας των σταυρανθών και ειδικά το μπρόκολο, περιέχουν κάποιες ουσίες που φαίνεται να επιδρούν ευεργετικά στον οργανισμό και κατά ορισμένων μορφών καρκίνου.  Έτσι μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη του καρκίνου του μαστού, του πνεύμονα, της μήτρας, του στομάχου και του δέρματος.

Καρδιά

Τα αντιοξειδωτικά που περιέχει το μπρόκολο μπορούν να προστατεύσουν την καρδιά από διάφορες παθήσεις που σχετίζονται με τα αυξημένα επίπεδα ελεύθερων ριζών στο αίμα.  Επίσης το χρώμιο που περιέχει το μπρόκολο σε σημαντικές ποσότητες, όπως επίσης το ασβέστιο και το μαγνήσιο, βοηθούν στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης και το ποτάσιο στην καλή οξυγόνωση και στη ροή του αίματος.  Όλα αυτά βοηθούν στην καλή λειτουργία της καρδιά και την προστατεύουν από πολλούς κινδύνους.  Επίσης. με την μείωση των καρδιακών παθήσεων έχει συσχετιστεί και η πρόσληψη φυτικών ινών, που φυσικά περιέχει το μπρόκολο.

Διαβήτης

Τα αντιοξειδωτικά που περιέχει το μπρόκολο πιθανότατα βοηθούν και στην ρύθμιση του ζαχάρου στο αίμα.  Μία σχετική μελέτη έδειξε ότι διαβητικοί που είχαν συμπεριλάβει στην καθημερινή τους διατροφή το μπρόκολο, είχαν αύξηση στην παραγωγή ινσουλίνης στον οργανισμό τους και κατά συνέπεια μείωση του ζαχάρου στο αίμα.  Επίσης, μία άλλη μελέτη που έγινε σε ποντίκια, έδειξε ότι η καθημερινή κατανάλωση μπρόκολου μπορεί να μειώσει και ζημιές που μπορεί να προκληθούν στο πάγκρεας.  Είναι πιθανό και για τα παραπάνω να ευθύνονται και οι φυτικές ίνες του λαχανικού αυτού.

Εγκέφαλος και νευρικό σύστημα

Το πλούσιο σε βιταμίνη K και χολίνη μπρόκολο, μπορεί να βοηθήσει τη μνήμη και τη γνωστική λειτουργία του εγκεφάλου.  Επίσης μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη εκφυλιστικών ασθενειών του εγκεφάλου λόγω ηλικίας ακόμα και στη νόσο Alzheimer.

Υπάρχουν έρευνες σε ποντίκια που σχετίζουν την κατανάλωση μπρόκολου με μείωση των εγκεφαλικών κακώσεων που μπορεί να προέλθουν από τραυματισμό, από κάποιο εγκεφαλικό ή και έκθεση σε τοξικές ουσίες.  Φυσικά χρειάζεται να γίνουν περαιτέρω έρευνες για να αποδειχθεί κάτι τέτοιο, αλλά οι ενδείξεις είναι πολύ καλές.

Ακόμη, συστατικά που περιέχονται στο μπρόκολο όπως το φυλλικό οξύ, βοηθούν το νευρικό σύστημα να λειτουργήσει σωστά, αφού βοηθάει στο πολλαπλασιασμό των κυττάρων.

Ανοσοποιητικό

Μπορεί τα πορτοκάλια και οι φράουλες να είναι τα πιο γνωστά φρούτα που περιέχουν βιταμίνη C, όμως το μπρόκολο τα ξεπερνάει κατά πολύ.  Μισό μόλις φλιτζάνι μπρόκολο περιέχει το 84% της Συνιστώμενης Ημερήσιας Πρόσληψης.  Η βιταμίνη C μαζί με τον χαλκό, τον ψευδάργυρο, το σελήνιο και τον φώσφορο, είναι οι τέλειοι σύμμαχοι για τη θωράκιση του οργανισμού μας από ασθένειες, μικρόβια και ιούς.

Απώλεια βάρους

Ένα φλιτζάνι μπρόκολο περιέχει μόλις 25 θερμίδες, καθόλου λιπαρά και 2-3 γραμμάρια φυτικών ινών, οι οποίες με τη βοήθεια του νερού που περιέχει το μπρόκολο, δίνει την αίσθηση του κορεσμού.  Έτσι το λαχανικό αυτό είναι ιδανική τροφή για όσους θέλουν να ξεκινήσουν δίαιτα.

Πεπτικό σύστημα

Οι φυτικές ίνες και τα αντιοξειδωτικά που περιέχει το μπρόκολο βοηθούν στην αποφυγή στομαχικών διαταραχών.  Βοηθούν στη λειτουργία των εντέρων και διευκολύνουν την πέψη.  Το μαγνήσιο και οι βιταμίνες βοηθούν την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών.  Το μπρόκολο μπορεί να μειώσει τις φλεγμονές του πεπτικού συστήματος και να βοηθήσει τα βακτήρια που ζουν σε αυτό, στο έργο τους.

Οστά

Το μπρόκολο περιέχει πολλά από τα θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε για να έχουμε ένα καλό και γερό μυοσκελετικό σύστημα.

Το μαγνήσιο που περιέχει το μπρόκολο, βοηθά ανάμεσα στα άλλα και την χαλάρωση των μυών μετά από σύσπαση, με συνέπεια τη σωστή και αποτελεσματική λειτουργία τους.

Ακόμη, οι βιταμίνες και τα μέταλλα που περιέχει το μπρόκολο, βοηθούν τα οστά να διατηρήσουν τη μάζα τους και την ανθεκτικότητά τους.  Επίσης υπάρχουν ενδείξεις ότι βοηθούν στην πρόληψη της οστεοπόρωσης και της οστεοαρθρίτιδας.

Στοματική υγεία

Το πλούσιο σε βιταμίνη K μπρόκολο μαζί με το ασβέστιο, τον φώσφορο, τον ψευδάργυρο και το μαγνήσιο, βοηθάει και στην υγεία του στόματος.  Βοηθάει τα δόντια να παραμένουν γερά και μπορεί ακόμα να συμβάλλει και την πρόληψη της περιοδοντίτιδας.  Λέγεται ακόμα ότι η κατανάλωση ωμού μπρόκολου μειώνει τη συσσώρευση πέτρας στα δόντια, όμως δεν υπάρχει καμία μελέτη που να το υποστηρίζει.

Εγκυμοσύνη

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ο οργανισμός χρειάζεται μεγαλύτερες ποσότητες θρεπτικών συστατικών.  Το μπρόκολο, πλούσιο σε βιταμίνες και μέταλλα, μπορεί να δώσει απαραίτητα συστατικά για την μέλλουσα μητέρα αλλά και για τη σωστή ανάπτυξη του εμβρύου.  Επιπρόσθετα, η βιταμίνη B9 που περιέχει το μπρόκολο σε μεγάλο ποσοστό, είναι πολύ σημαντική στην ανάπτυξη του εγκεφάλου και της σπονδυλικής στήλης του εμβρύου.  Επίσης, κάποια μελέτη σε ποντίκια έδειξε ότι η κατανάλωση μπρόκολου από τη μητέρα, βοήθησε το μωρό να αναπτύξει καλύτερα τις λειτουργίες του εγκεφάλου του.

Υγεία του δέρματος

Το μπρόκολο, με τα αντιοξειδωτικά που περιέχει, τη βιταμίνη C και τα αμινοξέα, καθαρίζει τον οργανισμό από τοξίνες και καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες. Με τον τρόπο αυτό καθυστερείται η γήρανση του δέρματος.

Έρευνες δείχνουν ότι μία διατροφή που περιέχει μπρόκολο μπορεί να βοηθήσει στην προστασία του δέρματος από την ακτινοβολία UV, να μειώσει τις πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου του δέρματος ή ακόμα και να περιορίσει την εξάπλωσή του.

Αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση

Όπως έχουμε ήδη πει, το μπρόκολο έχει πολλά αντιοξειδωτικά.  Βοηθούν τον οργανισμό να αποβάλλει τοξίνες όπως το ουρικό οξύ και να καταπολεμήσει τις ελεύθερες ρίζες.  Έτσι μπορούν να αποφευχθούν προβλήματα που σχετίζονται με τις τοξίνες στον οργανισμό, όπως για παράδειγμα ρευματισμοί, αρθρίτιδα, εκζέματα και διάφορες δερματικές παθήσεις.

Τα αντιοξειδωτικά που περιέχει το μπρόκολο έχουν και αντιφλεγμονώδη δράση.  Έτσι μπορεί να γίνει ένας πολύ καλός σύμμαχος ενάντια σε χρόνιες παθήσεις που σχετίζονται με φλεγμονές, όπως για παράδειγμα ρευματοειδή αρθρίτιδα.

Άλλες ιδιότητες

Οι ευεργετικές ιδιότητες του μπρόκολου δεν σταματούν εδώ.  Η καθημερινή κατανάλωση μπρόκολου μπορεί μειώσει δραματικά τις πιθανότητες εμφάνισης χρόνιων ασθενειών όπως άσθμα, διαβήτη και καρδιοπάθειες.  Βοηθά στην πρόληψη του καταρράκτη και την εκφύλιση της ωχράς κηλίδας.  Μπορεί να βοηθήσει στην καλή λειτουργία του συκωτιού και είναι πολύ καλός σύμμαχος κατά της αναιμίας.  Ακόμη και στα μαλλιά θα δούμε τις ευεργετικές ιδιότητες, αφού βοηθούν στην ενυδάτωση του τριχωτού της κεφαλής μειώνοντας την απώλεια των μαλλιών και κρατώντας τα λαμπερά και υγιή.  Τέλος, το μπρόκολο βοηθά και τον μεταβολισμό, χάρη στις φυτικές ίνες και τις βιταμίνες που περιέχει και μπορεί να περιορίσει τα συμπτώματα των αλλεργιών.

Τα 11 + 1 οφέλη του μπρόκολου για την υγεία μας

Έχει το μπρόκολο παρενέργειες;

Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση είναι θετική.  Μην τρομάζετε όμως.  Οτιδήποτε καταναλώνουμε μπορεί να έχει παρενέργειες σε κάποιου ανθρώπους.  Για να δούμε λοιπόν, ποιές είναι αυτές και τι μπορούμε να κάνουμε για να μειώσουμε τα ρίσκα.

Φούσκωμα και αέρια

Είναι μία παρενέργεια που μπορεί να μας δημιουργήσει η κατανάλωση μπρόκολου και δεν μπορούμε να την αποφύγουμε.  Όμως είναι κάτι παροδικό και δεν έχει επιπτώσεις, πέρα ίσως από κοινωνικές.

Αλλεργία

Είναι μία αρκετά σπάνια περίπτωση.  Αντιμετωπίζεται όπως όλες οι αλλεργίες που προέρχονται από τρόφιμα.  Μπορεί να εμφανιστεί και με εξανθήματα.  Αν ξέρετε ότι είστε αλλεργικοί στο λαχανικό αυτό καλό είναι να αποφεύγετε την κατανάλωσή του.

Πήξη του αίματος

Η βιταμίνη K που περιέχει το μπρόκολο βοηθάει στην πήξη του αίματος.  Αν παίρνετε  αντιπηκτικά, καλό θα είναι να μην καταναλώνετε μεγάλες ποσότητες και να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας ώστε να ρυθμίσετε ανάλογα τη φαρμακευτική σας αγωγή.

Προβλήματα θυρεοειδούς

Αν έχετε πρόβλημα με το θυρεοειδή σας αδένα, καλό θα είναι να καταναλώνετε το μπρόκολο με μέτρο και να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας σχετικά με την κατανάλωσή του.  Λέγεται ότι το καλό μαγείρεμα μειώνει τις αρνητικές επιδράσεις που μπορεί να έχει σε τέτοιες περιπτώσεις. Φυσικά, μειώνει, παράλληλα και την θρεπτική του αξία.

Καίτη Ψαρά
Η ζωή είναι ένα ταξίδι και τα ταξίδια είναι η ζωή μου… ταξίδια σε κάθε γωνιά της γης, γεμάτα πρωτόγνωρες εικόνες και γεύσεις.

Στείλε το σε φίλους:

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

πρόσφατα άρθρα

Οι συνταγές με βιολογικά προϊόντα είναι οικονομικότερες, νοστιμότερες και συμβάλλουν στην βελτίωση της υγείας μας με τον πιο άμεσο τρόπο.
Τα οφέλη του βερίκοκου είναι πολλά, παρά την μειωμένη περιεκτικότητά του σε βιταμίνες. Είναι τόσο πλούσιο σε αντιοξειδωτικά που η κατανάλωσή του είναι άκρως ευεργετική για την υγεία μας.
Πιθανότατα δεν σας αρέσει να σας λένε τι να κάνετε - ούτε εμένα. Δεν μου αρέσει καν να μου λένε να κάνω κάτι που θα έκανα ούτως ή άλλως.