Search
Close this search box.
19 Αυγούστου 2023
19 Αυγούστου 2023

Φυσικά προϊόντα ή βιολογικά προϊόντα;

Χρόνος ανάγνωσης: 2 λεπτά
Ο όρος «φυσικά προϊόντα» σε καμία περίπτωση δεν αντιπροσωπεύει τα βιολογικά προϊόντα και συχνά χρησιμοποιείται καταχρηστικά.

Ο όρος “φυσικά προϊόντα” περιέχει έναν ευρύ τομέα προϊόντων που παράγονται και συσκευάζονται με φυσικό τρόπο, περιέχουν μόνο αγνά συστατικά κατά την μέθοδο της παρασκευής τους και είναι σαφώς ανώτερης ποιότητας από τα αντίστοιχα συμβατικά της αγοράς.

Τί σημαίνει αυτό πιο απλά; Φυσικό προϊόν είναι εκείνο που δεν περιέχει χημικές χρωστικές και άλλα πρόσθετα κατά την παρασκευή του. Μία μαρμελάδα πορτοκάλι, για παράδειγμα, περιέχει μόνο φυσικά συστατικά όπως πορτοκάλι, ζάχαρη, ίσως μέλι, φυσικές αρωματικές ύλες και οτιδήποτε παράγεται με φυσικό τρόπο.

Στα φυσικά προϊόντα, λοιπόν, δεν περιέχονται συντηρητικά, βελτιωτικά γεύσης και άλλα χημικά που θα δώσουν όχι μόνο έντονο χρώμα και γεύση αλλά και μεγάλη διάρκεια ζωής στο ράφι. Για τον λόγο αυτό, υπάρχει περιορισμός στο ποιά προϊόντα μπορούν να διατεθούν στην αγορά ως φυσικά.

Οι πλέον συνηθισμένοι τρόποι συντήρησης είναι το λάδι, η ζάχαρη, το μέλι, η αποξήρανση, το κενό αέρος και φυσικά, το αλάτι.

Για λόγους μάρκετινγκ, έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην συσκευασία τους ώστε να θυμίζει όσο περισσότερο γίνεται παραδοσιακά προϊόντα παλαιότερης εποχής. Όλα αυτά έχουν αντίκτυπο και στην τιμή τους.

Τόσο ο όρος όσο και η εμφάνιση προκαλούν σύγχυση σε μεγάλο μέρος του πληθυσμού που αυτόματα θεωρεί ότι πρόκειται για εντελώς αγνά προϊόντα της μητέρας φύσης, αντίστοιχης ποιότητας με τα βιολογικά. Πρόκειται για μία μεγάλη πλάνη που σαν στόχο έχει την πώληση προϊόντων αμφιβόλου ποιότητας, λόγω έλλειψης ανάλογου ελέγχου από κάποια αρμόδια αρχή (εταιρείες πιστοποίησης βιολογικών).

Συνήθη φυσικά προϊόντα

Από τα πλέον συνηθισμένα προϊόντα που φέρουν τον όρο «φυσικά» είναι χυμοί φρούτων, καλλυντικά, βότανα, σάλτσες, ροφήματα και συμπληρώματα διατροφής.

Όλες αυτές οι κατηγορίες έχουν αντίστοιχα προϊόντα και σε βιολογικά, ειδικά στην εποχή μας που υπάρχει άνθιση στην ζήτηση βιολογικών προϊόντων. Παραμένει βέβαια περισσότερο δύσκολο (και ακριβότερο) να τα βρει κανείς.

Μεγαλύτερη ζήτηση έχουν οι βιολογικοί χυμοί φρούτων, τα βιολογικά καλλυντικά, τα βιολογικά συμπληρώματα διατροφής και οι βιολογικές σάλτσες.

Μάθε τί πραγματικά αγοράζεις

Πού έγκειται η διαφορά και πού γίνεται η σύγχυση; Στο γεγονός ότι στα λεγόμενα «φυσικά προϊόντα» κανείς δεν εξετάζει την ποιότητα του αρχικού προϊόντος. Κανείς δεν ελέγχει αν αυτό έχει δεχθεί χημικά λιπάσματα, εντομοκτόνα, ζιζανιοκτόνα, παρασιτοκτόνα και άλλου είδους σκευάσματα που η πρώτη ύλη (το πορτοκάλι στο παράδειγμά μας) κουβαλάει μαζί της και μέρος των οποίων δίνει στον καταναλωτή του συγκεκριμένου φυσικού προϊόντος.

Ποιά, λοιπόν, είναι η ουσία της έννοιας «φυσικό προϊόν», όταν δεν είναι φυσικό καθ’ όλη της διάρκεια της δημιουργίας του; Μήπως πρόκειται για ένα άκρως επιτυχημένο εμπορικό τέχνασμα με εκατομμύρια θύματα ανά τον πλανήτη; Γιατί ακόμα και σήμερα πρέπει να αγνοούμε ότι μόνο τα βιολογικά είναι φυσικά προϊόντα;

Ο άνθρωπος παρασύρεται εύκολα από όμορφες συσκευασίες, ωραίες διαφημίσεις στην τηλεόραση, στο ραδιόφωνο και στο internet και αγοράζει περισσότερο από παρόρμηση παρά από ανάγκη. Αυτό ισχύει για τους περισσότερους από εμάς. Αρκεί να ρίξουμε μια ματιά γύρω μας και θα διαπιστώσουμε ότι ελάχιστα από τα αντικείμενα που έχουμε τα χρειαζόμαστε πραγματικά.

Όταν βρισκόμαστε μπροστά στο ράφι ενός καταστήματος, μετατρεπόμαστε σε μικρά παιδιά. Την επόμενη φορά που θα αποφασίσουμε να αγοράσουμε ένα από τα λεγόμενα «φυσικά προϊόντα», ας αναρωτηθούμε πόσο φυσικά είναι και ποιός μας βεβαιώνει για αυτό. Ας γίνουμε πιο υπεύθυνοι καταναλωτές σε όλες μας τις αγορές.

Αρετή Βασιλάκη
Η σωστή διατροφή είναι το α και το ω για τη σωστή ανάπτυξη των παιδιών. Μαγειρεύω, δημιουργώ, προσφέρω όλη μου την αγάπη σε ένα πιάτο.

Στείλε το σε φίλους:

πρόσφατα άρθρα

Τα τελευταία χρόνια, υπάρχει ολοένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για τον ρόλο των βιολογικών φρούτων στην προαγωγή της υγείας και στην πρόληψη διαφόρων παθήσεων.
Η άνοδος της τιμής του ελαιολάδου δεν φαίνεται να έχει τέλος, γεγονός που επιφέρει μεγάλες αλλαγές σε διατροφικές συνήθειες χιλιάδων ετών για τους λαούς της Μεσογείου, επηρεάζοντας, παράλληλα, ένα μεγάλο εύρος προϊόντων που βασίζονται στο ελαιόλαδο για την παραγωγή τους.
Το άγχος είναι ένας εχθρός που επιτίθεται σε όλους μας. Οι φυσικοί τρόποι ελέγχου και αντιμετώπισής του ενδείκνυνται για να επιτύχουμε μια ζωή ήρεμη και εστιασμένη σε όσα έχουν πραγματική σημασία.