14 Μαΐου 2021
Χρόνος ανάγνωσης: 2 λεπτά

Φτιάχνω φύτρα μόνος μου

Τί είναι τα φύτρα; Είναι οι συνηθισμένοι σπόροι και καρποί (από όσπρια ή σιτηρά) που μουλιάζουν και αφήνονται για λίγες μέρες να φυτρώσουν. Ο καθένας μπορεί εύκολα τα φτιάξει στο σπίτι του πολύ οικονομικότερα ...
Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Τι είναι τα φύτρα; Είναι οι συνηθισμένοι σπόροι και καρποί (από όσπρια ή σιτηρά) που μουλιάζουν και αφήνονται για λίγες μέρες να φυτρώσουν. Ο καθένας μπορεί εύκολα τα φτιάξει στο σπίτι του πολύ οικονομικότερα απ’ ότι θα στοίχιζαν αν τα αγόραζε.

Τα φύτρα είναι πλούσια σε αμινοξέα, αντιοξειδωτικά, βιταμίνες, μέταλλα, φυτικές ίνες και πρωτεΐνη. Βοηθούν στην πέψη και αναζωογονούν ολόκληρο το σώμα.

Γιατί να τα φτιάξουμε στο σπίτι; Η διαδικασία είναι πολύ εύκολη και στοιχίζει ελάχιστα. Με τον τρόπο αυτό θα τα καταναλώσουμε ολόφρεσκα. Μπορούμε, επίσης να έχουμε μια συνεχή παραγωγή και να τα προσθέτουμε στις σαλάτες μας καθημερινά. Άλλες χρήσεις για τα φύτρα είναι σε σάντουιτς, σε σούπες, σε κινέζικες συνταγές όπως τα spring rolls και σε διάφορα μαγειρευτά. Είναι καλύτερα όμως (τουλάχιστον από άποψη θρεπτικής αξίας) να καταναλώνονται ωμά.

Ποιούς σπόρους να επιλέξω;

Αν είναι η πρώτη φορά που θα φτιάξουμε φύτρα, καλό είναι να ξεκινήσουμε με σπόρους και καρπούς που θα βρούμε εύκολα στο σπίτι ή στην τοπική αγορά. Οι φακές, τα μαυρομάτικα φασόλια, ο αρακάς, το σιτάρι, το σινάπι και ο λιναρόσπορος είναι καλά παραδείγματα για ένα καλό ξεκίνημα.

Φτιάχνω φύτρα στο σπίτι μου

Φτιάχνω φύτρα: η διαδικασία

Αρχικά επιλέγουμε τον χώρο που θα τα τοποθετήσουμε. Θα πρέπει να είναι σκοτεινός, ζεστός και ξηρός. Ιδανικά, πρέπει να επιλέξουμε βιολογικούς σπόρους και καρπούς ώστε το αποτέλεσμά μας να είναι βιολογικά φύτρα, απαλλαγμένα από κάθε είδους φυτοφάρμακα.

– Καθαρίζουμε τους σπόρους και επιλέγουμε τους καλύτερους, αφαιρούμε δηλαδή τους σπασμένους και τραυματισμένους σπόρους.

– Πλένουμε καλά τους σπόρους και τους τοποθετούμε σε γυάλινο ανοιχτό δοχείο ή σε ένα πυρέξ.

– Τους σκεπάζουμε με νερό, καλύπτουμε το σκεύος με νάιλον και τους αφήνουμε να μουλιάσουν για 3 με 16 ώρες, ανάλογα με τον σπόρο (καρπό) και το μέγεθός του.

– Την επόμενη μέρα τους ξεπλένουμε και τους στραγγίζουμε καλά με ένα τουλουπάνι.

– Τους τοποθετούμε πάλι στο δοχείο και τους ραντίζουμε με νερό 3 με 4 φορές την ημέρα, ανάλογα με την εποχή και τη θερμοκρασία περιβάλλοντος.

– Σε λίγες μέρες θα βλαστήσουν και όταν μεγαλώσουν λίγο μπορούμε να τα καταναλώσουμε.

Είναι τα φύτρα επικίνδυνα για την υγεία;

Εδώ πρέπει να κάνουμε έναν απαραίτητο διαχωρισμό. Όταν μιλάμε για ωμά φύτρα, δυστυχώς ναι, μπορεί να γίνουν πολύ επικίνδυνα για την υγεία ιδιαίτερα των παιδιών, των ηλικιωμένων και ευπαθών ομάδων με προβλήματα στο ανοσοποιητικό !!!

Γιατί; Όταν φτιάχνουμε φύτρα δημιουργούμε το κατάλληλο περιβάλλον για να φυτρώσουν, δηλαδή ζεστό και υγρό. Το περιβάλλον αυτό είναι παράλληλα κατάλληλο και για πολλά βακτήρια όπως της Σαλμονέλα, της Listeria και του E. coli. Τα βακτήρια αυτά συνήθως προϋπάρχουν στους σπόρους και τους καρπούς και βρίσκουν στην ακολουθούμενη διαδικασία παρασκευής φύτρων το ιδανικό περιβάλλον για να αναπτυχθούν. Όσο καθαρός και προσεγμένος και αν είναι ο χώρος που θα χρησιμοποιήσουμε, αν οι σπόροι περιέχουν τα προαναφερόμενα βακτήρια το πιθανότερο αποτέλεσμα παραμένει το ίδιο.

Τροφικές δηλητηριάσεις τέτοιου τύπου έχουν καταγραφεί ήδη από το 1996 και, αν και σχετικά σπάνιες, μπορούν να προκαλέσουν σοβαρότατα προβλήματα σε ανθρώπους μικρής ή μεγάλης ηλικίας και σε εκείνους με ήδη επιβαρυμένη υγεία. Κάποιες από τις εταιρείες παρασκευής φύτρων εφαρμόζουν εγκεκριμένες τεχνικές αφαίρεσης των βλαβερών βακτηρίων από τους σπόρους και τους καρπούς που θα χρησιμοποιηθούν στην παραγωγή φύτρων. Όμως οι διαδικασίες αυτές δεν είναι 100% επιτυχείς.

Σαν βασικά μέσα προφύλαξης (όπως καθορίζονται και από τον FDA) αναφέρουμε τα παρακάτω:

– Να μη δίνουμε ωμά φύτρα σε μικρά παιδιά και ηλικιωμένους
– Να μη τα δίνουμε σε ασθενείς και εγκύους
– Να τα μαγειρεύουμε ώστε να σκοτώσουμε τα βακτήρια που μπορεί να μας βλάψουν

Το μαγείρεμα των φύτρων θα καταστρέψει μέρος των πολύτιμων στοιχείων του, θα μας προφυλάξει όμως από χειρότερα δεινά.

Ίνα Α.
Γεωπόνος, με μεταπτυχιακές σπουδές στον Ποιοτικό Έλεγχο Τροφίμων και ιδιοκτήτρια γεωπονικού καταστήματος στην Άρτα.

Στείλε το σε φίλους:

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

πρόσφατα άρθρα

Οι συνταγές με βιολογικά προϊόντα είναι οικονομικότερες, νοστιμότερες και συμβάλλουν στην βελτίωση της υγείας μας με τον πιο άμεσο τρόπο.
Τα οφέλη του βερίκοκου είναι πολλά, παρά την μειωμένη περιεκτικότητά του σε βιταμίνες. Είναι τόσο πλούσιο σε αντιοξειδωτικά που η κατανάλωσή του είναι άκρως ευεργετική για την υγεία μας.
Πιθανότατα δεν σας αρέσει να σας λένε τι να κάνετε - ούτε εμένα. Δεν μου αρέσει καν να μου λένε να κάνω κάτι που θα έκανα ούτως ή άλλως.