Βιολογικός μαϊντανός

Ο ταπεινός μαϊντανός χρησιμοποιείται ευρέως στην Ελληνική κουζίνα, σε μικρές ποσότητες και κυρίως για να διακοσμήσει τα πιάτα μας. Λίγοι, όμως, είναι αυτοί που γνωρίζουν την θρεπτική αξία του μαϊντανού. Πρόκειται για μία βόμβα βιταμινών, μετάλλων, λιποδιαλυτών και άλλων θρεπτικών συστατικών που τον καθιστούν ίσως το πλέον ωφέλιμο βότανο και αρωματικό στην διατροφή μας. Ο βιολογικός μαϊντανός, απαλλαγμένος από κάθε είδους χημικά πρόσθετα, είναι η καλύτερη επιλογή για καλή υγεία και σωστή διατροφή.

Μαϊντανός, το υπέρτατο βότανο

Ονομασία και ταξινόμηση

Ο μαϊντανός, ή αλλιώς πετροσέλινο (Petroselinum crispum) όπως ονομάζεται στην Ελληνική γλώσσα, ανήκει στην συνομοταξία των Αγγειόσπερμων και στην τάξη Σελινώδη (Apiales). Η Αγγλική του ονομασία (parsley) έχει τις ρίζες της στην Ελληνική (Γραμμική Β, 17ο με 13ο αιώνα π.Χ.).

Πρόκειται για διετές ή μονοετές φυτό που ευδοκιμεί σε εύκρατο και σε υποτροπικό/τροπικό κλίμα αντίστοιχα. Έχει ανάγκη την ζέστη και σε ψυχρά κλίματα μπορεί να ευδοκιμήσει μόνο σε θερμοκήπιο ή σε εσωτερικό χώρο.

Είναι βότανο που χρησιμοποιείται τόσο στην Ευρωπαϊκή, όσο και στην Ασιατική κουζίνα και η χρήση του έχει εξαπλωθεί πλέον σε όλο τον κόσμο.

Καλλιέργεια βιολογικού μαϊντανού

Ο μαϊντανός απαιτεί ηλιόλουστο έδαφος και καλά στραγγιζόμενο, ώστε να μην σαπίσει. Φυτέψτε το από σπόρο τα μέσα της Άνοιξης, περίπου 1 μήνα πριν από τον τελευταίο αναμενόμενο παγετό. Για μικρές ποσότητες ή μικρό αριθμό φυτών, μπορείτε να τον φυτέψετε σε γλάστρες σε εσωτερικό χώρο (ή σε θερμοκήπιο) και περί τα τέλη της Άνοιξης να τον μεταφυτέψετε στο έδαφος. Θα κάνει περίπου 3 με 4 εβδομάδες να βλαστήσει.

Θρεπτική αξία μαϊντανού

Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς πώς ένα τόσο μικρό φυτό μπορεί να συγκεντρώνει τόσα θρεπτικά συστατικά και μάλιστα σε μεγάλες ποσότητες. Την μέγιστη θρεπτική του αξία θα μας την δώσει όταν καταναλώνεται ωμό και μάλιστα λίγη ώρα μετά την συγκομιδή του.

Εναλλακτικά, μπορείτε να τον καταναλώσετε σαν αφέψημα (τσάι μαϊντανού ή ρόφημα μαϊντανού με λεμόνι).

Πιο αναλυτικά, στον παρακάτω πίνακα θα δείτε όλες τις θρεπτικές του ουσίες:

Μαϊντανός   Θρεπτικά συστατικά και Μέταλλα
Θερμίδες 35 (150 kJ)   Λίπη 0,8 gr
Βιταμίνη A 52 % Υδατάνθρακες 6 gr
Βήτα-καροτίνη 47 % Σάκχαρα 0,85 gr
Λουτεΐνη-ζεαξανθίνη 100 % Φυτικές ϊνες 3,3 gr
Βιταμίνη Β1 (θειαμίνη) 7 % Πρωτεΐνες 3 gr
Βιταμίνη Β2 (ριβοφλαβίνη) 8 % Χοληστερόλη 0 mgr
Βιταμίνη Β3 (νιασίνη) 9 % Ασβέστιο 14 %
Βιταμίνη Β5 (παντοθενικό οξύ) 8 % Σίδηρος 48 %
Βιταμίνη Β6 7 % Μαγνήσιο 14 %
Βιταμίνη Β9 (φολικό οξύ) 38 % Φώσφορος 8 %
Βιταμίνη C 160 % Κάλιο 12 %
Βιταμίνη E 5 % Ψευδάργυρος 11 %
Βιταμίνη K 1550 % Νάτριο 4 %
    Μαγγάνιο 8 %
Τα ποσοστά δίδονται για 100 γραμμάρια φρέσκου ωμού μαϊντανού και σε σχέση με την ενδεδειγμένη ημερήσια κατανάλωση.

Οφέλη μαϊντανού στην υγεία μας

Οι ιδιότητες και τα οφέλη του μαϊντανού στην υγεία μας είναι πολλά.

Τονώνει το ανοσοποιητικό και καταπολεμάει το κοινό κρύωμα και την γρίπη, λόγω της μεγάλης ποσότητας σε Βιταμίνη C. Αν, δηλαδή, το προσθέσουμε στην καθημερινή μας διατροφή, θα έχουμε έναν άριστο σύμμαχο για την υγεία μας.

Θέλουμε να έχουμε πλούσια μαλλιά, όμορφο δέρμα και καλή όραση; Ο μαϊντανός έχει την λύση. Η Βιταμίνη Α που περιέχει (μαζί με την Προβιταμίνη Α και την Λουτεΐνη) αποτελεί το καλύτερο καλλυντικό του κόσμου. Παράλληλα, έχει πολύ καλά αποτελέσματα στην καταπολέμηση του Κατάρατη, μειώνοντας σημαντικά τις πιθανότητες εμφάνισής του.

Ο μαϊντανός, είναι από τα πλέον πλούσια σε σίδηρο φυτά. Η τακτική κατανάλωσή του τονώνει τον οργανισμό και το αίμα.

Η τεράστια ποσότητα Βιταμίνης Κ που βρίσκεται στον μαϊντανό είναι ο καλύτερος σύμμαχος των ηλικιωμένων (ιδιαίτερα των γυναικών μετά την εμμηνόπαυση) για την πρόληψη και την καταπολέμηση της οστεοπόρωσης. Παράλληλα, τονώνει το καρδιαγγειακό σύστημα και έχει αντικαρκινικές ιδιότητες.

Πιθανές παρενέργειες κατανάλωσης μαϊντανού

Η υπερβολική και παράλληλα διαρκής κατανάλωση του μαϊντανού ενδέχεται να επιφέρει επιπτώσεις. Παρ’ όλα αυτά, οι ποσότητες θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα μεγάλες και για μακρύ χρονικό διάστημα, πράγμα ιδιαίτερα δύσκολο για τον μέσο άνθρωπο με μία στρωτή και υγιεινή διατροφή.

Τοξικότητα λόγω υπερβολικής πρόσληψης Βιταμίνης Α
Η Βιταμίνη Α αποθηκεύεται εύκολα από τον οργανισμό. Διαρκής και μεγάλη κατανάλωση έχει σαν αποτέλεσμα μεγάλες συγκεντρώσεις βιταμίνης Α στο σώμα. Σε μεγάλα επίπεδα, γίνεται τοξική. Θα παρατηρήσουμε τα πρώτα συμπτώματα με ανεξήγητα έντονους πονοκεφάλους. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, ας ελέγξουμε αν τρώμε πολλές τροφές πλούσιες σε βιταμίνη Α και ας λάβουμε τα μέτρα μας. Η αποθεραπεία, με έγκαιρη διάγνωση, είναι πολύ γρήγορη.

Υπερκατανάλωση Βιταμίνης Κ
Σε πολύ μεγάλες ποσότητες, η Βιταμίνη Κ μπορεί να προκαλέσει θρομβώσεις. Να τονίσουμε, όμως, ότι τέτοιες ποσότητες είναι πρακτικά αδύνατον να ληφθούν μέσω τροφής και μόνο. Η Βιταμίνη Κ στην φυσική της μορφή δεν έχει δείξει παρενέργειες. Μόνο η υπερκατανάλωση στην συνθετική της μορφή εμφάνισε ανεπιθύμητα συμπτώματα.

Μαϊντανός, μεγάλη θρεπτική αξία για την υγεία μας

Συνταγές βιολογικών