29 Σεπτεμβρίου 2021
Χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά

Τα 13 σημαντικότερα οφέλη του δαμάσκηνου

Και ποιός δεν αγαπάει τα δαμάσκηνα. Υπάρχουν τόσοι τρόποι να τα απολαύσουμε που ταιριάζουν με κάθε γούστο. Όσο για τα οφέλη του δαμάσκηνου, όπως θα δούμε πιο κάτω δεν είναι και λίγα.
Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Τα οφέλη του δαμάσκηνου είναι περισσότερα από όσο νομίζουμε. Προσθέτοντας δαμάσκηνα στην διατροφή μας βάζουμε ακόμα ένα λιθαράκι στην προσπάθειά μας για καλύτερη υγεία. Μία μερίδα δαμάσκηνα ίσως να μην μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες μας στα θρεπτικά συστατικά που περιέχει, όμως συμβάλλει σημαντικά στην ημερήσια πρόσληψη των συστατικών αυτών.  Έτσι παίζει έναν σημαντικό ρόλο στην καλή λειτουργία του οργανισμού μας και μπορεί να συμβάλλει και στην πρόληψη ορισμένων ασθενειών.

Για να δούμε πιο αναλυτικά τι μπορούν να κάνει το δαμάσκηνο με τις θρεπτικές ουσίες του:

Προστατεύει την καρδιά

Τα φυτοχημικά που περιέχουν τα δαμάσκηνα και με τη βοήθεια και άλλων θρεπτικών συστατικών του, προστατεύουν την καρδιά από φλεγμονές.

Μειώνει την αρτηριακή πίεση

Το δαμάσκηνο περιέχει ποτάσιο, το οποίο βοηθά στην απομάκρυνση του νατρίου μέσω των ούρων και μειώνει την αρτηριακή πίεση.  Με τον τρόπο αυτό μειώνονται και οι πιθανότητες εγκεφαλικών.

Μειώνει τη χοληστερίνη

Οι ελεύθερες ρίζες βοηθούν στην οξείδωση και κατά συνέπεια στην άνοδο της LDL “κακής” χοληστερίνης.  Η βιταμίνη C βοηθά στην εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών και το αποτέλεσμα είναι και η μείωση της χοληστερίνης.  Άλλη μία ουσία που φαίνεται να βοηθά στη μείωση της χοληστερίνης είναι το προπανικό οξύ των φυτικών ινών.  Μελέτες σε ζώα έδειξαν ότι το προπανικό οξύ μειώνει την έκκριση χοληστερόλης.  Επιπλέον, οι φυτικές ίνες απομακρύνουν τα χολικά οξέα, οπότε ο οργανισμός χρησιμοποιεί τη χοληστερόλη για την παραγωγή νέων, με αποτέλεσμα την περαιτέρω  μείωση της χοληστερόλης στον οργανισμό.

Τα 13 σημαντικότερα οφέλη του δαμάσκηνου

Μειώνει το ζάχαρο στο αίμα

Οι φυτικές ίνες εμποδίζουν την γρήγορη απορρόφηση της γλυκόζης και έτσι το ζάχαρο στο αίμα παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.  Επίσης βοηθούν στην παραγωγή της ορμόνης που είναι υπεύθυνη για την ρύθμιση της γλυκόζης στο αίμα.

Καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου

Η βιταμίνη C που περιέχεται στο δαμάσκηνο, βοηθάει στην καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου από τον οργανισμό, λένε κάποιες μελέτες.  Έτσι, ακόμη και οι χαμηλές ποσότητες σιδήρου που περιέχει το δαμάσκηνο, απορροφούνται πλήρως από τον οργανισμό.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό

Η βιταμίνη C του δαμάσκηνου, βοηθά στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού.  Επίσης βοηθά στην αναδόμηση των ιστών και των αγγείων.

Εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες

Η βιταμίνη C βοηθά και στην εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών που είναι υπεύθυνες για ένα πλήθος ασθενειών.  Μπορεί λοιπόν να έχει θετικά αποτελέσματα σε ασθένειες όπως το άσθμα, την οστεοαρθρίτιδα και τη ρευματοειδή αρθρίτιδα, ενώ βοηθάει και στην πρόληψη του καρκίνου του παχέος εντέρου.

Έχει αντιοξειδωτική δράση

Το δαμάσκηνο έχει και κάποια φυτοχημικά που λέγονται φαινόλες.  Αυτές έχουν αντιοξειδωτική δράση και είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές στην καταπολέμηση του οξειδωτικού στρες.  Τα αντιοξειδωτικά βοηθούν επίσης στην προστασία των ιστών και των κυττάρων, ιδιαίτερα αυτών του εγκεφάλου.  Έτσι μπορεί να προληφθούν ασθένειες όπως το Αλτσχάιμερ και το Πάρκινσον, αλλά και ο διαβήτης και ο καρκίνος .

Βοηθάει στη δυσκοιλιότητα

Τα δαμάσκηνα είναι γνωστό ότι καταπολεμούν τη δυσκοιλιότητα.  Περιέχουν σορβιτόλη, ένα φυσικό γλυκαντικό που δρα και σαν καθαρτικό.  Οι τοξίνες απομακρύνονται και μειώνεται ο κίνδυνος αιμορροΐδων και καρκίνου του παχέος εντέρου.

Προστατεύει το πεπτικό σύστημα

Οι φυτικές ίνες που περιέχει το δαμάσκηνο είναι ευεργετικές για τα βακτήρια του εντέρου.  Βοηθούν στην υγεία του πεπτικού συστήματος και παράγουν κάποια οξέα που λειτουργούν σαν καύσιμη ύλη των κυττάρων των μυών και του συκωτιού.  Επίσης καταπολεμούν και τα επιβλαβή για τον οργανισμό βακτήρια.

Συμβάλει στη μείωση βάρους

Μία άλλη ιδιότητα των φυτικών ινών είναι να δίνουν την αίσθηση του κορεσμού.  Το γεγονός αυτό τα καθιστά ιδανικά για δίαιτα, γιατί προσλαμβάνουμε μικρότερες ποσότητες τροφής με αποτέλεσμα τη μείωση του βάρους μας.

Βοηθάει στην υγεία των οστών

Έρευνες έδειξαν ότι η κατανάλωση ξερών δαμάσκηνων μπορεί έχει ευεργετική δράση κατά της οστεοπόρωσης.

Μειώνει το άγχος

Έχει παρατηρηθεί ότι το άγχος σχετίζεται με την ποσότητα αντιοξειδωτικών στον οργανισμό.  Όσα περισσότερα αντιοξειδωτικά δίνουμε στον οργανισμό μας, τόσο λιγότερο άγχος έχουμε.  Τα δαμάσκηνα είναι μία πολύ καλή πηγή αντιοξειδωτικών.

Σε τι άλλο μπορεί να βοηθήσει το δαμάσκηνο

Η κατανάλωση δαμάσκηνων μπορεί να έχει μερικά επιπλέον θετικά αποτελέσματα:  μπορεί να βελτιώσει την όραση και να βοηθήσει σε περιπτώσεις που υπάρχουν υποτροπιάζουσες λοιμώξεις του αυτιού.

Πώς μπορούμε να καταναλώσουμε τα δαμάσκηνα

Καταρχήν είναι σημαντικό να δούμε πώς αποθηκεύονται τα δαμάσκηνα για να μπορούμε να τα καταναλώνουμε άφοβα και για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Τα φρέσκα δαμάσκηνα διατηρούνται στο ψυγείο για μία με δύο εβδομάδες.  Καλύτερο είναι να καταναλώνονται ωμά και όχι μαγειρεμένα, γιατί έτσι διατηρούν όλα τα θρεπτικά συστατικά τους.  Στη φλούδα τους βρίσκεται ένα σημαντικό μέρος από τα θρεπτικά τους συστατικά, οπότε με ένα καλό πλύσιμο κάτω από άφθονο νερό, μπορούμε άφοβα να τα καταναλώσουμε μαζί με αυτήν.  Αν θέλουμε μπορούμε να τα βάλουμε στον αποχυμωτή και να απολαύσουμε έναν δροσιστικό χυμό.

Δεν υπάρχουν πολλές συνταγές που να τα περιλαμβάνουν.  Αν θέλετε, όμως, μπορείτε να τα προσθέσετε στο κοτόπουλο, ώστε να το κάνετε γλυκόξινο.  Άλλες γεύσεις που ταιριάζουν με τη γλυκύτητα του δαμάσκηνου είναι αυτή του τζίντζερ, του λεμονόχορτου, του τσίλι και της πιπεριάς.  Γι’ αυτό ταιριάζουν και μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε, στην ασιατική κουζίνα.  Η γεύση τους ταιριάζει και με αυτή της σοκολάτας.  Είναι ένας από τους λόγους που χρησιμοποιείται αρκετά στην ζαχαροπλαστική.

Τα αποξηραμένα δαμάσκηνα, για να τα διατηρήσουμε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, τα αποθηκεύουμε σε δοχεία που κλείνουν αεροστεγώς.  Με αυτόν το τρόπο μπορούν να διατηρηθούν και ως έξι μήνες.  Αν τα δοχεία αυτά τα βάλουμε στην κατάψυξη, η διάρκεια ζωής τους θα διπλασιαστεί.

Μία πρόταση για να καταναλώσουμε τα αποξηραμένα δαμάσκηνα, είναι να τα προσθέσουμε σε μικρά κομμάτια στα δημητριακά και να τα απολαύσουμε με το πρωινό μας.

Τα δαμάσκηνα μπορούν ακόμα να γίνουν μαρμελάδα και να διακοσμήσουν γλυκά, ή και να γίνουν ένα από τα βασικά τους υλικά.  Δοκιμάστε για παράδειγμα μία τάρτα με δαμάσκηνα.

Με τι μπορούμε να τα συνδυάσουμε

Τα δαμάσκηνα σαν επιδόρπιο μπορούν να συνδυαστούν με ορισμένα κρασιά.  Επίσης ταιριάζει και με κάποια μπαχαρικά όπως η κανέλα και το γαρύφαλλο.  Τα καβουρδισμένα αμύγδαλα πάλι, μπορούν να δώσουν ζεστασιά στην όξινη γεύση του δαμάσκηνου.

Και με μπλε τυριά ταιριάζει η γεύση του δαμάσκηνου.  Αν σας αρέσει η γεύση του ροκφόρ, δοκιμάστε αυτόν τον ιδιαίτερο συνδυασμό.

Το παγωτό φτιάχνει έναν ωραίο συνδυασμό, ιδιαίτερα το παγωτό βανίλια.

Ελίζα Παπαγιάννη
Εσωτερική υγεία και εξωτερική ομορφιά πάνε πακέτο! Βασικό όπλο και για τα δύο η σωστή διατροφή.

Στείλε το σε φίλους:

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

πρόσφατα άρθρα

Αναρίθμητα τα οφέλη του δαμάσκηνου στην υγεία μας. Δείτε ποιά είναι και πως θα απολαύσετε αυτό το υπέροχο φρούτο με το μοναδικό άρωμα και την γεμάτη γεύση.
Οι συνταγές με βιολογικά προϊόντα είναι οικονομικότερες, νοστιμότερες και συμβάλλουν στην βελτίωση της υγείας μας με τον πιο άμεσο τρόπο.
Τα οφέλη του βερίκοκου είναι πολλά, παρά την μειωμένη περιεκτικότητά του σε βιταμίνες. Είναι τόσο πλούσιο σε αντιοξειδωτικά που η κατανάλωσή του είναι άκρως ευεργετική για την υγεία μας.