20 Αυγούστου 2021
Χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά

12 λόγοι για να λατρέψετε την Μεσογειακή Διατροφή

Πολλοί είναι οι λόγοι που θα σας κάνουν να αγαπήσετε και να προτιμήσετε την Μεσογειακή Διατροφή. Στο άρθρο αυτό, παραθέτουμε τους 12 σημαντικότερους.
Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Η Μεσογειακή διατροφή θεωρείται η πλέον υγιεινή διατροφή, γεγονός που προέκυψε μετά από δεκαετίες επιστημονικών μελετών και συνεχούς παρατήρησης.

Στην Ελλάδα και σε πολλές άλλες χώρες της Μεσογείου οι κάτοικοι παρουσιάζουν αυξημένο μέσο όρο ζωής και πολύ λιγότερα προβλήματα υγείας από εκείνους που ζουν σε άλλες χώρες.

Θα πρέπει, στο σημείο αυτό, να τονίσουμε ότι από μόνη της η κάθε διατροφή μπορεί μέχρι ένα σημείο να βοηθήσει την υγεία μας. Θα πρέπει ο συνολικός τρόπος ζωής να ακολουθήσει έναν σωστότερο δρόμο ώστε να συμβάλλει στην βελτίωση της σωματικής και πνευματικής υγείας.

Ο τρόπος αυτός περιλαμβάνει την καθημερινή άσκηση, έστω και ήπια, τα λίγα γεύματα (το βραδινό, αν υπάρχει, πρέπει να καταναλώνεται μέχρι τις 18:00 το αργότερο) και την σημαντική μείωση ή την εξάλειψη του άγχους.

Ας δούμε παρακάτω τους λόγους που μπορεί η Μεσογειακή διατροφή να μπει στην καρδιά σας και να σας κατακτήσει.

1. Δεν χρειάζεται να μετράτε τις θερμίδες στην Μεσογειακή Διατροφή

Ποιος μπορεί να αντέξει την εμμονή με τις θερμίδες, το μέτρημα της κάθε μπουκιάς, της κάθε γουλιάς και την αυστηρότητα μιας διατροφής που σαν κύριο στόχο έχει να μειώσει την πρόσληψη θερμίδων με οποιοδήποτε κόστος για την υγεία μας;

Αντίθετα, στην Μεσογειακή διατροφή δεν χρειάζεται καν να γνωρίζετε τις θερμίδες που περιέχει το κάθε τρόφιμο. Η διαδικασία είναι πολύ απλή και ο υπολογισμός της ποσότητας γίνεται «με το μάτι». Αρκεί να ακολουθήσουμε κάποιους βασικούς κανόνες.

Οι κανόνες αυτοί είναι η αντικατάσταση του φυτικού λίπους με ελαιόλαδο, ο αυστηρός περιορισμός του ζωικού λίπους (βούτυρο), η μείωση ζωικής πρωτεΐνης, η προσθήκη οσπρίων και ανεπεξέργαστων ξηρών καρπών και η κατανάλωση φρέσκων φρούτων, ιδιαίτερα εκείνων με την λιγότερη ζάχαρη.

Δεν επιτρέπεται ζάχαρη, ούτε πρόσθετη φρουκτόζη, αντίθετα, μπορείτε να καταναλώνετε μέλι (πάντα με μέτρο). Δημητριακά και ψωμί σε μικρές ποσότητες και μόνο ολικής αλέσεως. Και το κερασάκι στην τούρτα είναι ότι στην Μεσογειακή διατροφή, μπορούμε να πίνουμε κρασί και μάλιστα κάθε μέρα (και αυτό με μέτρο, φυσικά).

12 λόγοι για να λατρέψετε την Μεσογειακή Διατροφή

2. Σας χορταίνει

Τα γεύματα της Μεσογειακής διατροφής είναι πλούσια σε βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία και φυτικές ίνες. Η ποσότητα των λαχανικών που καταναλώνουμε είναι τέτοια που καλύπτει τις ανάγκες μας και, παράλληλα, μας χορταίνει και μας δίνει μια αίσθηση πληρότητας.

Επίσης, ο οργανισμός λαμβάνει όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται για το δύσκολο έργο του. Χωρίς να προσπαθήσουμε καν, οι θερμίδες που λαμβάνουμε είναι αρκετά λιγότερες από εκείνες σε οποιαδήποτε άλλη διατροφή.

Ακόμα, όμως, και αν πεινάσουμε κατά την διάρκεια της ημέρας, να υπέροχα και πλούσια σε θρεπτική αξία σνακς της Μεσογειακής διατροφής θα μας καλύψουν με τον πιο υγιεινό τρόπο.

3. Οι τροφές είναι φρέσκες

Κατεψυγμένα τέλος! Η σωστή Μεσογειακή διατροφή είναι πολύ αυστηρή στο θέμα αυτό.

Η κατάψυξη των τροφών σκοτώνει πολλές από τις βιταμίνες τους και αλλοιώνει σημαντικά την γεύση τους. Αυτό είναι ανεπίτρεπτο για μια ζώνη του πλανήτη τόσο πλούσια σε λαχανικά και φρούτα, σε καρπούς και όσπρια.

Σε ελάχιστες περιπτώσεις μπορείτε να φάτε τροφή από την κατάψυξη, αρκεί να είναι φρεσκοκατεψυγμένη. Η ωμοφαγία (όπως αλλιώς ονομάζεται) απογειώνει την γεύση και χορταίνει τον οργανισμό μας όσο τίποτε άλλο. Θα εντυπωσιαστείτε από το πόσα λαχανικά μπορείτε να φάτε ωμά.

Φτιάξτε μια σαλάτα από ποικιλία λαχανικών, προσθέστε ξηρούς καρπούς (καρύδια ή αμύγδαλα) και βιολογικό έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, ρίξτε με το χέρι γνήσιο ανθό αλατιού και απολαύστε την κάθε μπουκιά χωρίς τύψεις.

4. Επιτρέπονται οι υδατάνθρακες

Αν είσαστε από τους ανθρώπους που λατρεύουν το ψωμί, η Μεσογειακή διατροφή θα σας καλύψει πλήρως. Μπορείτε να το προσθέσετε στο καθημερινό σας τραπέζι άφοβα, αρκεί να ακολουθήσετε τρεις βασικές οδηγίες.

Αρχικά, το ψωμί πρέπει να είναι ολικής αλέσεως, από σιτάρι, κριθάρι ή σίκαλη, σε μαλακή μορφή (ψωμί) ή αποξηραμένο (ο λατρεμένος ντάκος) ή πολύσπορο, για ακόμα εντονότερες συγκινήσεις! Μπορείτε να βρείτε και διάφορα αρτοσκευάσματα ολικής αλέσεως. Προσέξτε, όμως, τα περισσότερα από αυτά περιέχουν ζάχαρη. Διαβάστε την ετικέτα για να ενημερωθείτε σχετικά.

Προτιμήστε ψωμί με προζύμι. Είναι ελαφρύτερο για το στομάχι, πολύ γευστικότερο και περιέχει ελάχιστη γλουτένη.

Ναι μεν επιτρέπεται το ψωμί αλλά πάντα με μέτρο. Οι υδατάνθρακες είναι σωστό να αποτελούν μικρό μέρος της διατροφής μας, εκτός και αν ασκούμαστε πολλές ώρες την ημέρα, οπότε, στην περίπτωση αυτή, μπορούμε να το ρίξουμε λίγο έξω.

Άλλωστε, είναι δύσκολο να αντισταθεί κανείς στο φρεσκοκομμένο ψωμί με ελαιόλαδο, αλάτι και ρίγανη.

5. Μπορείτε να φάτε λίπος και μάλιστα αρκετό

Οι τροφές που περιέχουν καλά λιπαρά είναι πολλές. Οι ελιές, οι ξηροί καρποί, το αβοκάντο, τα παχιά ψάρια. Οι είναι συνδυασμοί αμέτρητοι.

Υπέροχες σάλτσες με αρωματικά φυτά, καρπούς και ελαιόλαδο, όπως τα διάφορα πέστο (βασιλικού, μαϊντανού, κάπαρης …). Τα μόνα εμπόδια είναι η τόλμη και η φαντασία. Τολμήστε να παίξετε με τις γεύσεις και βρείτε στο ίντερνετ  μια τεράστια ποικιλία συνταγών για όλα τα γούστα, που θα σας λύσει τα χέρια.

Η Μεσογειακή διατροφή έχει γίνει η μόδα των τελευταίων 2 δεκαετιών σε τέτοιο βαθμό που χιλιάδες άνθρωποι πειραματίζονται με συνδυασμούς γεύσεων που θα σας εκπλήξουν. Ένα είναι σίγουρο, πρέπει να πετάξετε άμεσα όλα τα φυτικά έλαια που βρίσκονται στην κουζίνα σας.

6. Το μενού της Μεσογειακής Διατροφής είναι μεγάλο

Όταν μιλάμε για Μεσογειακή διατροφή στο μυαλό μας έχουμε την Ελλάδα και την Ιταλία. Πολύ κακώς. Η Μεσόγειος βρέχει πολλές χώρες και έχει επηρεάσει το κλίμα τους, την παραγωγή τους και την κουζίνα τους. Μέσα σε αυτές είναι η Αίγυπτος, το Μαρόκο, η Τουρκία, η Πορτογαλία, η Ισπανία και η νότια Γαλλία. Οι βασικές αρχές είναι οι ίδιες στις χώρες αυτές. Ελάχιστο κόκκινο κρέας, άφθονα λαχανικά, περιορισμένα γαλακτοκομικά και πολλά όσπρια. Απλή τροφή, νόστιμη με ουσία.

7. Μην λυπηθείτε τα μπαχαρικά

Τα μπαχαρικά καθώς και τα αρωματικά είναι βασικά στην Μεσογειακή κουζίνα.

Ο δυόσμος, η μέντα, το δεντρολίβανο, το φασκόμηλο, το θυμάρι και η ρίγανη είναι  φυτά που λατρεύουν την Μεσόγειο και αναπτύσσονται άριστα στις χώρες που την περιβάλλουν. Παράλληλα, καταπολεμούν πολλές ασθένειες και ενισχύουν το ανοσοποιητικό.

Μπορούμε να τα προσθέσουμε στο φαγητό μας ή να τα απολαύσουμε σαν ένα χαλαρωτικό ρόφημα.

Για διαφορετική γεύση, σκεφτείτε τον κόλιανδρο, τον κουρκουμά, την κανέλλα, το μαύρο πιπέρι και το τζίντζερ. Γεύσεις που φαίνονται τόσο εξωτικές και όμως ταιριάζουν γάντι με την Μεσογειακή κουζίνα.

12 λόγοι για να λατρέψετε την Μεσογειακή Διατροφή

8. Η Μεσογειακή διατροφή και μαγειρική είναι εύκολη

Δεν χρειάζεται κανείς να είναι μέγας σεφ για να μπορέσει να μαγειρέψει ένα Ελληνικό ή ένα Ιταλικό φαγητό. Το ίδιο ισχύει και για τις υπόλοιπες κουζίνες της λεκάνης της Μεσογείου. Η γεύση της διατροφής αυτής έρχεται από την αγνότητα των υλικών και την απλότητα των συνδυασμών. Πιστέψτε μας, θα δυσκολευτείτε να αποτύχετε μαγειρεύοντας σύμφωνα με τις οδηγίες της Μεσογειακής Διατροφής.

Εκτός από εύκολη,α; μην ξεχνάμε ότι η Μεσογειακή κουζίνα είναι επίσης αρκετά οικονομική.

9. Θα χάσετε βάρος

Αν θέλετε να χάσετε βάρος και να το κρατήσετε για πολλά χρόνια, τότε η Μεσογειακή διατροφή σας έρχεται γάντι. Δεν θα δείτε απότομη απώλεια κιλών. Αυτό θα πραγματοποιηθεί αργά και σταθερά. ¨όμως, τα αποτελέσματα θα είναι διαρκείας. Και όχι μόνο αυτό αλλά θα βοηθήσετε και την υγεία σας, χωρίς να εξαντλήσετε τον οργανισμό σας από ακραίες και διατροφικά επικίνδυνες δίαιτες.

10. Απολαύστε το κρασάκι σας χωρίς τύψεις

Ένα ποτήρι κρασί (καμιά φορά και λίγο παραπάνω για τους άνδρες) μπορεί να κάνει θαύματα για τον νου και την καρδιά. Οι μελέτες έχουν δείξει ότι ο οίνος μας χαλαρώνει και μας φέρνει πιο κοντά. Ας μην ξεχνάμε ότι η ευεξία είναι ο καλύτερος σύμμαχος της καλής υγείας.

11. Η καρδιά σας θα σας λατρέψει

Σε αντίθεση με την σύγχρονη, αμερικάνικου τύπου διατροφή, που κυριολεκτικά τσακίζει την καρδιά, η Μεσογειακή διατροφή την αναζωογονεί και την καθαρίζει. Ταυτόχρονα, διατηρεί τα αγγεία μας σε άριστη κατάσταση. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι λαοί της Μεσογείου έχουν μεγάλο μέσο όρο ζωής.

12. Κάνει καλό στο μυαλό

Τα τρόφιμα που αποτελούν μέρος της Μεσογειακής διατροφής εμποδίζουν την ανάπτυξη νευρολογικών ασθενειών, όπως Αλτσχάιμερ και Πάρκινσον. Διατηρούν τον εγκέφαλο σε άριστη κατάσταση και, με την συμβολή καθημερινής άσκησης, μας υπόσχονται πολλά και καλά χρόνια, γεμάτα υγεία.

Εσείς τι γνώμη έχετε για την Μεσογειακή Διατροφή; Στείλτε μας τα σχόλιά σας.

Συμπέρασμα

Οι Μεσογειακές χώρες, μέχρι πρόσφατα ήταν φτωχές. Οι πρώτες ύλες για το φαγητό τους ήταν στοιχειώδεις. Αυτό οδήγησε στην μακροζωία που παρατηρούμε μέχρι και σήμερα.

Σε καμία περίπτωση σε παραδοσιακό μεσογειακό τραπέζι δεν υπήρχε κρέας σε αφθονία ή συχνά. Αντίθετα, η κατανάλωσή του σπάνιζε και ήταν λόγος γιορτής για τις τοπικές κοινότητες.

Η σύγχρονη Μεσόγειος έχει ξεφύγει αρκετά από την παραδοσιακή της διατροφή. Μάλιστα, ο όρος Μεσογειακή διατροφή έχει παραποιηθεί από πολλούς. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η σωστή, παραδοσιακή μεσογειακή Διατροφή είναι λιτή και βασίζεται στην αγνότητα και στην απλότητα των υλικών και των γεύσεων.

Τζωρτζίνα Αναγνώστου
Να τρέφεσαι σωστά, να καθαρίζεις σώμα, να ανυψώνεις το πνεύμα, να αποτοξινώνεσαι. Γαλήνη και ενέργεια σε ένα σούπερ συνδυασμό.

Στείλε το σε φίλους:

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

πρόσφατα άρθρα

Οι συνταγές με βιολογικά προϊόντα είναι οικονομικότερες, νοστιμότερες και συμβάλλουν στην βελτίωση της υγείας μας με τον πιο άμεσο τρόπο.
Τα οφέλη του βερίκοκου είναι πολλά, παρά την μειωμένη περιεκτικότητά του σε βιταμίνες. Είναι τόσο πλούσιο σε αντιοξειδωτικά που η κατανάλωσή του είναι άκρως ευεργετική για την υγεία μας.
Πιθανότατα δεν σας αρέσει να σας λένε τι να κάνετε - ούτε εμένα. Δεν μου αρέσει καν να μου λένε να κάνω κάτι που θα έκανα ούτως ή άλλως.