Βιταμίνη C

Το σώμα χρειάζεται βιταμίνη C για να βοηθήσει τα οστά, το δέρμα και τους μυς να αναπτυχθούν. Όσο περισσότερο μελετάται η βιταμίνη C, τόσο βελτιώνεται η κατανόησή για το πόσο σημαντική είναι για την προστασία της υγείας.

Βιολογικό βερίκοκο, βερίκοκα
Φρούτα

Βιολογικό βερίκοκο

Το βερίκοκο (ή βερύκοκκο όπως μπορεί να το δούμε γραμμένο) είναι φρούτο άμεσα συνδεδεμένο με το καλοκαίρι. Η γλυκιά του γεύση και το λεπτό του άρωμα το φέρνουν στην κορυφή της προτίμησης του κοινού.

Βιολογικό μπρόκολο
Λαχανικά

Βιολογικό μπρόκολο

Το βιολογικό μπρόκολο είναι ένα λαχανικό πολύ γνωστό για την μεγάλη θρεπτική του αξία και τα τεράστια οφέλη που προσφέρει στην υγεία μας.

Βιολογικό καρπούζι
Φρούτα

Βιολογικό καρπούζι

Όταν ακούμε “καλοκαίρι” από τα πρώτα πράγματα που μας έρχονται στο μυαλό είναι το καρπούζι. Το καρπούζι είναι ένα κατ’ εξοχήν καλοκαιρινό φρούτο. Χαρακτηρίζεται ως ο “βασιλιάς” του καλοκαιριού και όχι μόνο γιατί είναι πολύ δροσιστικό.

Βιολογικές αγκινάρες
Λαχανικά

Βιολογικές αγκινάρες

Η Αγκινάρα είναι ποώδες, πολυετές φυτό με μεγάλη ποικιλία συνταγών ως βασική τροφή ή ως συμπληρωματική (με κρέας ή με άλλα λαχανικά). Είναι κατάλληλη για τις περισσότερες δίαιτες αφού περιέχει ελάχιστες θερμίδες και λίγους υδατάνθρακες.

Βιολογικό κουνουπίδι
Λαχανικά

Βιολογικό κουνουπίδι

Το βιολογικό κουνουπίδι είναι λαχανικό μεγάλης θρεπτικής αξίας και χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη. Είναι από τα πιο αγαπημένα λαχανικά στην Ελλάδα και αποτελεί ιδανική τροφή για τις περισσότερες δίαιτες.

Βιολογικό Αβοκάντο
Λαχανικά

Βιολογικό αβοκάντο

Το βιολογικό αβοκάντο ανήκει στην κατηγορία των φρούτων. Χρησιμοποιείται, όμως, κυρίως ως λαχανικό ή συνοδευτικό γευμάτων. Τα τελευταία χρόνια καλλιεργείται σε διάφορες περιοχές της Μεσογείου και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία.

Βιολογικό αγγούρι
Λαχανικά

Βιολογικό αγγούρι

Δροσερό, με ελάχιστες θερμίδες και υδατάνθρακες, το βιολογικό αγγούρι, εκτός από το αναζωογονητικό του άρωμα και την χαρακτηριστική γεύση του, είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες, βιταμίνη Κ και σε μέταλλα, απαραίτητα στον οργανισμό.

Βιολογικά κολοκύθια
Λαχανικά

Βιολογικά κολοκύθια

Τα βιολογικά κολοκύθια είναι από τις πλέον αγαπημένες επιλογές των καταναλωτών στις λαϊκές αγορές και τα καταστήματα βιολογικών. Το βρίσκουμε όλο τον χρόνο και μπορούμε να φτιάξουμε υπέροχες σαλάτες και φαγητά φούρνου.

Βιολογικά κρεμμύδια
Λαχανικά

Βιολογικά κρεμμύδια

Τα βιολογικά κρεμμύδια, απαραίτητο συνοδευτικό της καλής Ελληνικής κουζίνας, είναι πλούσια σε βιοτίνη (βιταμίνη B7) που βοηθά στην μετατροπή κάποιων θρεπτικών ουσιών σε ενέργεια. Το βιολογικό κρεμμύδι συμβάλλει, παράλληλα, στην υγεία των μαλλιών, των νυχιών και του δέρματος.

Βιολογικό Λάχανο Μιλάνου (Kale)
Λαχανικά

Βιολογικό Λάχανο Μιλάνου (Kale)

Βρώσιμο και διακοσμητικό, το Λάχανο Μιλάνο, επίσης γνωστό και ως Kale, περιέχει Βιταμίνη Κ σε πολύ υψηλά επίπεδα, συμβάλλοντας στην διατήρηση καλής οστικής μάζας και στην σωστή λειτουργία καρδιάς και εγκεφάλου.

Βιολογικός μαϊντανός, καλλιέργεια και θρεπτική αξία
Βότανα, Αρωματικά

Βιολογικός μαϊντανός

Ο ταπεινός μαϊντανός χρησιμοποιείται ευρέως στην Ελληνική κουζίνα, σε μικρές ποσότητες και κυρίως για να διακοσμήσει τα πιάτα μας. Λίγοι, όμως, είναι αυτοί που γνωρίζουν την θρεπτική αξία του μαϊντανού. Πρόκειται για μία βόμβα βιταμινών, μετάλλων, λιποδιαλυτών και άλλων θρεπτικών συστατικών που τον καθιστούν ίσως το πλέον ωφέλιμο βότανο και αρωματικό στην διατροφή μας. Ο βιολογικός μαϊντανός, απαλλαγμένος από κάθε είδους χημικά πρόσθετα, είναι η καλύτερη επιλογή για καλή υγεία και σωστή διατροφή.

Βιολογική τσουκνίδα
Βότανα, Αρωματικά

Βιολογική τσουκνίδα

Το επιστημονικό όνομα της τσουκνίδας είναι Urtica dioica. Είναι φυτό αγγειόσπερμο δικοτυλήδονο και ανήκει στην οικογένεια των Κνιδοειδών (Urticaceae). Κάποιες ποικιλίες μπορούν να φτάσουν σε ύψος και τα 2 μέτρα.

Βιολογικές μπανάνες
Φρούτα

Βιολογικές μπανάνες

Η μπανανιά είναι ένα υπέροχο τροπικό φυτό (και όχι δέντρο παρά τον εμφανή «κορμό» του). Ευδοκιμεί σε θερμά και υγρά κλίματα. Μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 8 μέτρα σε ύψος και οι καρποί του (οι μπανάνες) βγαίνουν σε συστάδες (και όχι μεμονωμένες) που μπορεί να περιέχουν μέχρι και 25 φρούτα.

Βιολογικές ντομάτες
Λαχανικά

Βιολογικές ντομάτες

Η ντομάτα είναι το σήμα κατατεθέν της παραδοσιακής Μεσογειακής Διατροφής. Είναι εύγευστη και ταιριάζει με πολλά άλλα προϊόντα, δημιουργώντας νόστιμα και θρεπτικά πιάτα.

Βιολογικά πορτοκάλια
Φρούτα

Βιολογικά πορτοκάλια

Η πορτοκαλιά, δέντρο αειθαλές, ανήκει στην οικογένεια των Εσπεριδοειδών και καλλιεργείται σε εύκρατα κλίματα, εκεί όπου σπάνια σχηματίζεται παγετός. Το δέντρο φτάνει συνήθως τα 6 με 8 μέτρα σε ύψος με επιφανειακές κυρίως ρίζες. Πρόκειται για φυτό που πρωτοήρθε στην Ευρώπη μετά τον 10ο αιώνα και με τον χρόνο έγινε από τα σημαντικότερα φρούτα της Ευρωπαϊκής αλλά κυρίως της Μεσογειακής διατροφής.

Βιολογικά μήλα
Φρούτα

Βιολογικά μήλα

Η μηλιά (επιστημονική ονομασία Malus Communis) ανήκει στην οικογένεια των Ροδοειδών (Rosaceae) και είναι ίσως το πιο διαδεδομένο καρποφόρο δέντρο στον κόσμο. Οι ρίζες του δέντρου δεν φτάνουν σε μεγάλο βάθος. Οι καρποί της μηλιάς διαφέρουν σε μέγεθος, χρώμα και σχήμα, ανάλογα με την ποικιλία. Τα φύλα της είναι μεσαίου μεγέθους και λεία και έχουν σκούρο πράσινο χρώμα.

Βιολογικά μανταρίνια
Φρούτα

Βιολογικά μανταρίνια

Η μανταρινιά είναι δέντρο αειθαλές, ευδοκιμεί σε εύκρατα και υποτροπικά κλίματα και δεν αντέχει στον παγετό. Ανήκει στην συνομοταξία των αγγειοσπέρμων, στην ομοταξία των δικοτυλήδονων και το γένος Citrus. Η επιστημονική της ονομασία είναι Citrus reticulata. Τόσο το δέντρο όσο και ο καρπός του (το μανταρίνι) έχουν πολλές ομοιότητες με την πορτοκαλιά και τον καρπό της.

Βιολογικές Πατάτες
Λαχανικά

Βιολογικές πατάτες

Το επιστημονικό όνομα της πατάτας είναι Solanum tuberosum. Στην Ελλάδα είναι γνωστή και ως γεώμηλο. Είναι αγγειόσπερμο δικοτυλήδονο και ανήκει στην οικογένεια των Σολανιδών (Solanaceae).

Βιολογικά λεμόνια
Φρούτα

Βιολογικά λεμόνια

Η λεμονιά είναι δένδρο υβριδικό και αειθαλές. Προκύπτει από τη διασταύρωση κίτρου και lime (Citrus × limon). Στην πραγματικότητα, η καταγωγή της λεμονιάς μας είναι άγνωστη. Κατά πάσα πιθανότητα, όμως, πιστεύεται ότι πρώτα καλλιεργήθηκε στην Ασία (Κίνα ή Ινδία) πριν από περίπου 2.500 χρόνια.

Βιολογικές πιπεριές
Λαχανικά

Βιολογικές πιπεριές

Οι πιπεριές μαζι με τις μελιτζάνες, τις ντομάτες και τις πατάτες ανήκουν στην οικογένεια στρυχνοειδών (Solanaceae). Η επιστημονική τους ονομασία είναι Capsicum annuum. Οι πιπεριές υπάρχουν σε ποικίλα χρώματα (πράσινο, κίτρινο, πορτοκαλί, κόκκινο, μοβ, καφέ και μαύρο) και σε ποικιλία σχημάτων (σφαιρικό, κωνικό και μακρύ, τοματόμορφο).

Η βιταμίνη C (ή αλλιώς ασκορβικό οξύ – C6H8O6) είναι λευκό ή ελαφρώς κίτρινο υδροδιαλυτό στερεό, ιδιαιτέρως απαραίτητο για τη διατήρηση καλής υγείας. Βρίσκεται αποκλειστικά σε λαχανικά και φρούτα. Μπορεί, επίσης, να ληφθεί και από συμπληρώματα διατροφής.

Όταν αναφερόμαστεστην βιταμίνη C, σκεφτόμαστε αυτόματα το πορτοκάλι. Όμως, πρόσφατες μετρήσεις έδειξαν ότι το φυτό Terminalia ferdinandiana (Kakadu plum) που ευδοκιμεί στη Βόρεια Αυστραλία και το τροπικό φυτό Camu Camu περιέχουν βιταμίνη C πενήντα (50) φορές περισσότερη από το πορτοκάλι. Ο καρπός του τριαντάφυλλου περιέχει, επίσης, μεγάλη ποσότητα βιταμίνης C, για την ακρίβεια 8 φορές περισσότερη από το πορτοκάλι.

Κακαντού, (Kakadu plum - Terminalia ferdinandiana), πλούσιο σε βιταμίνη C

Που βοηθά η βιταμίνη C

Η ιδανική δόση μπορεί να είναι υψηλότερη από τη συνιστώμενη διατροφική δόση. Δεν θεραπεύει το κοινό κρυολόγημα, αλλά όταν υπάρχουν τα συμπτώματα, η λήψη χυμού πορτοκαλιού ή γκρέιπφρουτ ενυδατώνει το σώμα που μπορεί να βοηθήσει. Τα συμπτώματά δεν θα φύγουν. Τα οφέλη της βιταμίνης C μπορεί να περιλαμβάνουν προστασία από ανεπάρκειες του ανοσοποιητικού συστήματος, καρδιαγγειακές παθήσεις, καρκίνο, εγκεφαλικό επεισόδιο, προγεννητικά προβλήματα υγείας, οφθαλμικές παθήσεις, ακόμη και ρυτίδες του δέρματος.

Που βρίσκεται η βιταμίνη C

Βρίσκεται σε πολλά τρόφιμα, όπως κρέας, πουλερικά, αυγά, λαχανικά και φυλλώδη χόρτα (όπως μπρόκολο, πιπεριές), φυτικά έλαια, δημητριακά, παπάγια, φράουλες και πεπόνι. Είναι επίσης διαθέσιμο ως συμπλήρωμα. Θα το βρείτε σε όλα τα φαρμακεία και μέσω διαδικτύου.

Εξαιρετικές πηγές βιταμίνης C και πιο προσιτές είναι οι πιπεριές (απλές και καυτερές), το μαύρο φραγκοστάφυλο, τα μπρόκολα, τα λαχανάκια Βρυξελών, οι φράουλες, ο ανανάς, τα πορτοκάλια, τα λεμόνια, το γκρέιπφρουτ, το κουνουπίδι, το λάχανο Μιλάνου, το λάχανο, ο μαϊντανός, οι ντομάτες, το σπανάκι και το θυμάρι. Πολλά άλλα φρούτα και λαχανικά περιέχουν βιταμίνη C, σε μικρότερες ποσότητες.

Η βιταμίνη C συνδέθηκε για περισσότερο από 2 αιώνες με τα όξινα φρούτα όπως το λεμόνι και το πορτοκάλι. Από τα μέσα του 18ου αιώνα πίστευαν ότι είναι η οξύτητα των φρούτων αυτών που προστάτευε τους ναυτικούς από το σκορβούτο. Πολύ αργότερα ανακάλυψαν ότι δεν ήταν αυτός ο λόγος, αφού άλλα όξινα προϊόντα δεν είχαν κανένα θετικό αποτέλεσμα σε αυτή την ασθένεια. Η βιταμίνη C τελικά εντοπίστηκε στις αρχές του 20ου αιώνα και αναγνωρίστηκε χημικά το 1937.

Η πλήρης δράση της βιταμίνης στον οργανισμό και στις διάφορες ασθένειες βρίσκεται ακόμα υπό μελέτη, όμως είναι πλέον ξεκάθαρο ότι χωρίς την παρουσία της, στον ανθρώπινο οργανισμό θα παρουσιαστούν σύντομα ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω:

  1. Κοινά κρυώματα
  2. Σκορβούτο
  3. Διάσπαση τριχοειδών αγγείων
  4. Άσθμα
  5. Υψηλή αρτηριακή πίεση
  6. Εποχιακές αλλεργίες
  7. Μυοσκελετικοί τραυματισμοί

Η δράση της βιταμίνης C είναι πολλαπλή. Εκτός από την άμεση συμμετοχή της στην πρόληψη ασθενειών και γενικότερων προβλημάτων υγείας, δρα και σαν καταλύτης, βοηθώντας στην σωστή απορρόφηση άλλων θρεπτικών στοιχείων που λαμβάνει το σώμα μας. Πιο συγκεκριμένα,

  1. αυξάνει την πρόσληψη του σιδήρου που λαμβάνουμε από τα φρούτα και τα λαχανικά,
  2. προστατεύει τη βιταμίνη E σε ανθρώπους με χρόνιο πρόβλημα υπερπαραγωγής ελεύθερων ριζών (καπνιστές).

Τοξικότητα βιταμίνης C

Παρά το γεγονός ότι έχει οριστεί μια μέγιστη ενδεδειγμένη ποσότητα βιταμίνης C που πρέπει να καταναλώνουμε, σε αντίθεση με πολλές άλλες βιταμίνες, η αυξημένη δόση βιταμίνης C δεν έχει επιφέρει καμία τοξικότητα, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα επιστημονικές μελέτες.

Ενδεδειγμένη κατανάλωση βιταμίνης C

Ένας υγιής ενήλικας πρέπει ιδανικά να καταναλώνει περίπου 75 mg βιταμίνης C την ημέρα, κατά μέσον όρο. Μια διατροφή πλούσια σε διάφορα ωμά φρούτα και λαχανικά είναι συνήθως υπέρ-αρκετή να καλύψει τις καθημερινές μας ανάγκες.

Στην περίπτωση που ο ενήλικας παρουσιάζει προβλήματα υγείας που απαιτούν αύξηση της ημερήσιας δόσης βιταμίνης C μπορεί να λάβει αυξημένη ποσότητα, πάντα με τη σύμφωνη γνώμη γιατρού. Ιδανικά, η επιπλέον βιταμίνη πρέπει να λαμβάνεται μέσω της τροφής. Όταν η απαιτούμενη ποσότητα είναι ιδιαιτέρως μεγάλη, τότε υποχρεωτικά θα καταφύγουμε σε συμπληρώματα διατροφής, πάντοτε όμως για μικρό χρονικό διάστημα.

Η βιταμίνη D βρίσκεται κυρίως στα παχιά ψάρια

Συντήρηση βιταμίνης C

Η βιταμίνη C είναι δυστυχώς εξαιρετικά ευαίσθητη στην υψηλή θερμοκρασία, στο οξυγόνο και στην αποθήκευσή της για μεγάλο χρονικό διάστημα. Με απλά λόγια, καταστρέφεται εύκολα. Αυτός είναι και ο λόγος που την κάνει αποτελεσματική μόνο όταν λαμβάνεται από φρέσκα λαχανικά και φρούτα.

Για παράδειγμα, δεν πρόκειται να λάβουμε βιταμίνη C από μαρμελάδα πορτοκάλι, από μαρμελάδα φράουλα (ίσως ελάχιστη μόνο) ή από μαγειρεμένες πράσινες πιπεριές. Παρόμοια, αν αφήσουμε το φρέσκο μπρόκολο ή λάχανο εκτός ψυγείου για 5-6 ημέρες, θα χάσουν πάνω από το 80% της βιταμίνης C που περιέχουν. Όσο για τις κονσέρβες, σε λιγότερο από 1 χρόνο έχουν χάσει πάνω από το 85% της βιταμίνης C.

Ο καλύτερος τρόπος να τη διατηρήσουμε σχεδόν ανέπαφη είναι να καταναλώνουμε τα φρούτα και τα λαχανικά φρέσκα και ωμά. Στην περίπτωση που αυτό είναι αδύνατον, όπως στο κουνουπίδι, στα μπρόκολα και στα λαχανάκια Βρυξελών για παράδειγμα, τότε ας επιλέξουμε να τα βράσουμε στον ατμομάγειρα και όχι για περισσότερο από 15 λεπτά. Έτσι, θα χάσουν μόνο το 25% περίπου της βιταμίνης C που περιέχουν, μια απώλεια αρκετά αποδεκτή.