Συμπληρώματα διατροφής

Πρόκειται για σκευάσματα που περιέχουν κυρίως ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω συστατικά: βιταμίνες, μέταλλα, φυτικές ίνες, αμινοξέα και λιπαρά οξέα. Σε κάποιες χώρες θεωρούνται φαρμακευτικά προϊόντα ενώ σε κάποιες άλλες μπορούμε να τα βρούμε ακόμα και σε σούπερ μάρκετ.

Ο αριθμός τους είναι τεράστιος και υπολογίζεται σε πάνω από 50.000 σκευάσματα. Αν εξαιρέσουμε το μουρουνόλαδο (που εντάχθηκε στη διατροφή από τις αρχές του περασμένου αιώνα, τα περισσότερα συμπληρώματα διατροφής έκαναν την εμφάνισή τους πολύ αργότερα και η συγκεκριμένη βιομηχανία έχει γιγαντωθεί τις τελευταίες δεκαετίες.

Υπολογίζεται ότι στις ΗΠΑ, γύρω στο 55% του πληθυσμού τα χρησιμοποιεί σε καθημερινή και μόνιμη βάση. Στην Ευρώπη τα ποσοστά είναι αρκετά χαμηλότερα. Μεγάλες πωλήσεις σημειώνουν η βιταμίνη C (ασκορβικό οξύ), η βιταμίνη D, το ασβέστιο και οι πολυβιταμίνες, που περιέχουν ένα κοκτέιλ των βασικότερων βιταμινών.

Συμπληρώματα διατροφής

Ο ρόλος των συμπληρωμάτων διατροφής

Στην καθημερινή μας διατροφή λαμβάνουμε ένα σύνολο από βιταμίνες, μέταλλα, φυτικές ίνες, αμινοξέα και λιπαρά οξέα, στοιχεία απαραίτητα για να χτίσουμε και να διατηρήσουμε έναν υγιή οργανισμό. Ιδανικά, θα έπρεπε να λαμβάνουμε τα παραπάνω αποκλειστικά μέσω της διατροφής. Αυτό, όμως, συμβαίνει πλέον σπάνια.

Μεγάλο μέρος της διατροφής μας αποτελείται από συσκευασμένες και επεξεργασμένες τροφές που έχουν ήδη χάσει μεγάλο μέρος των θρεπτικών τους στοιχείων. Και σαν να μην έφτανε αυτό, περιλαμβάνουν και στοιχεία που προκαλούν ασθένειες ή επιταχύνουν την εμφάνισή τους. Ποιές τροφές είναι αυτές; Αλλαντικά, κονσέρβες, εμφιαλωμένα προϊόντα και άλλα. Η απώλεια των θρεπτικών στοιχείων οφείλεται στο γεγονός ότι η τροφή δεν καταναλώνεται φρέσκια αλλά παραμένει στα ράφια των καταστημάτων για πολλές μέρες. Ακόμα και στην περίπτωση των χυμών, από τη συλλογή τους από τα δέντρα μέχρι και την αγορά τους από τους πελάτες ανά τον κόσμο, μεσολαβεί ένα διάστημα τουλάχιστον 2 ημερών, κατά το οποίο το μεγαλύτερο μέρος της βιταμίνης C έχει ήδη χαθεί.

Κάποια από τα συσκευασμένα τρόφιμα ήδη περιέχουν συμπληρώματα διατροφής, άμεσα ή έμμεσα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το γάλα (εμπλουτισμένο με ασβέστιο), τα αυγά (με περισσότερα ω-3 λιπαρά οξέα) και διάφοροι χυμοί.

Γιατί, όμως, να καταναλώνουμε συσκευασμένα προϊόντα; Από τη στιγμή που η ζωή μας απομακρύνθηκε από τις φάρμες και τις καλλιέργειες, αυτό ήταν ένα απαραίτητο επακόλουθο. Μας είναι πλέον πολύ δύσκολο να πιούμε το γάλα φρέσκο απ’ ευθείας από την κατσίκα, μια και βρίσκεται πολύ μακριά! Εξίσου δύσκολο μας είναι να πάμε στο χωράφι να μαζέψουμε τον αρακά ή τα φασόλια.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να λάβουμε όσο το δυνατόν περισσότερα από τα απαραίτητα στοιχεία;

Σαν πρώτο βήμα να αγοράζουμε όσο το δυνατόν περισσότερα φρέσκα προϊόντα που περιέχουν περισσότερα θρεπτικά στοιχεία. Οι φρέσκες σαλάτες, τα φρέσκα φρούτα, το φρέσκο κρέας και ψάρι, το ψωμί χωρίς συσκευασία, όλα αυτά είναι προϊόντα που έχουν χάσει σχετικά μικρό μέρος των θρεπτικών συστατικών τους. Και λέμε μικρό γιατί ακόμα και αυτά θα καταναλωθούν αρκετές ώρες μετά τη συγκομιδή τους (ή τη συλλογή τους).

Σαν δεύτερο βήμα, να τρώμε σαλάτες και φρούτα ωμά, χωρίς μαγείρεμα.

Επιπλέον, δεν είναι ανάγκη να ψωνίζουμε τα λαχανικά και φρούτα της εβδομάδας. Ας το κάνουμε 2 με 3 φορές την εβδομάδα. Έτσι, οι βιταμίνες που λαμβάνουμε θα είναι περισσότερες.

Ο ρόλος των συμπληρωμάτων διατροφής είναι ακριβώς όπως τον περιγράφει ο τίτλος, δηλαδή συμπληρώματα. Λαμβάνουμε σχεδόν όλα τα απαραίτητα συστατικά από την τροφή μας και συμπληρώνουμε μόνο αυτά που μας λείπουν.

Συμπληρώματα διατροφής, η σωστή χορήγηση

Η υπερκατανάλωση βιταμινών και άλλων θρεπτικών ουσιών δεν είναι ακίνδυνη. Σε κάποιες περιπτώσεις προκαλεί τοξικότητα. Γνωστές είναι οι παρενέργειες υπερκατανάλωσης βιταμίνης Α. Η βιταμίνη Α, όταν λαμβάνεται σε μεγαλύτερες από τις επιτρεπόμενες ποσότητες, προκαλεί έντονη τοξικότητα με άσχημες συνέπειες. Ανάμεσα στα συμπτώματα είναι η θολή όραση, πρήξιμο και πόνος των οστών, ζαλάδα και πονοκέφαλος, ναυτία, απώλεια μαλλιών …

Συμπληρώματα διατροφής, η σωστή χορήγηση

Όσο για τις πολυβιταμίνες, η υπερβολική δόση δημιουργεί διαφορετικά προβλήματα, ανάλογα με τη βιταμίνη την οποία θα λάβουμε σε μεγάλο βαθμό. Μπορεί, πάντως, να επηρεάσει τα νεφρά, την ουροδόχο κύστη, τα μάτια, το στόμα, τον λαιμό, το αίμα και την καρδιά, τους μυς και τις αρθρώσεις, το νευρικό σύστημα, το δέρμα και τα μαλλιά, το στομάχι και το εντερικό μας σύστημα.

Με απλά λόγια, η σωστή χορήγηση συμπληρωμάτων διατροφής είναι μόνο εκείνη που προκύπτει από τη σύμφωνη γνώμη γιατρού και μόνο μετά από τις αντίστοιχες εξετάσεις αίματος που θα διαπιστώσουν κάποιο πρόβλημα έλλειψης συγκεκριμένης βιταμίνης ή άλλης ουσίας.

Η ανθίζουσα βιομηχανία των συμπληρωμάτων διατροφής

Πρόκειται για μια βιομηχανία δισεκατομμυρίων δολαρίων το χρόνο σε παγκόσμιο επίπεδο. Τα προϊόντα πληρώνονται απ’ ευθείας και εξ’ ολοκλήρου από τον καταναλωτή, χωρίς την επέμβαση των ταμείων υγείας. Οι τιμές τους, ανάλογα με την εταιρεία παρασκευής, δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητες.

Σε μετρήσει που έγιναν στις ΗΠΑ το 2013, οι πωλήσεις από το 1995 τριπλασιάστηκαν. Παρόμοια καμπύλη ανάπτυξης παρουσιάζουν και οι αντίστοιχες μετρήσεις στην Ευρώπη.

Συνταγές βιολογικών